حمل و نقل ریلی: مروری بر تجهیزات
نوشته شده توسط : alireza

در این مقاله نگاهی به انواع کلیدی لوکوموتیو، واگن ریلی و تعمیر و نگهداری تجهیزات راه انداخته ایم.

لکوموتیوهای ریلی

لوکوموتیو (یا "موتور") وسیله نقلیه ریلی است که نیروی لازم را برای هر قطار فراهم می کند. برخی از طرح‌های قطارهای مسافربری مدرن از واگن‌های «خودکششی» استفاده می‌کنند که می‌توانند بدون موتور حرکت کنند، اما این ترتیب نسبتاً نادر است.

در سطح بالا، لوکوموتیوها معمولاً بر اساس نحوه تولید نیرو طبقه بندی می شوند. مثلا:

لوکوموتیوهای بخار اولین نوع لوکوموتیو مکانیزه بودند (قطارهای تجربی اولیه با اسب کشیده می شدند یا توسط سیستم های کابلی ثابت کشیده می شدند). در حالی که آنها تا دوران پس از جنگ رایج‌ترین نوع موتور باقی می‌ماندند، اما کارایی کمتری نسبت به جایگزین‌های مدرن دارند و به‌جز در «راه‌آهن‌های میراث» تاریخ‌محور حذف شده‌اند.

لوکوموتیوهای دیزلی-الکتریکی از موتور دیزلی استفاده می کنند، اما این موتور مکانیزم مکانیکی را مستقیماً هدایت نمی کند. در عوض، یک ژنراتور الکتریکی را تغذیه می کند که متعاقباً برای تغذیه موتور استفاده می شود.

لکوموتیوهای الکتریکی تنها با برق کار می کنند، به این معنی که به نوعی منبع تغذیه خارجی نیاز دارند. این منبع می تواند به شکل یک خط هوایی معلق از قطب های بالای مسیر یا یک "ریل سوم" برق دار که در امتداد خود مسیر حرکت می کند.

ما به طور سنتی لوکوموتیوهایی را تصور می‌کنیم که از جلوی قطار کشیده می‌شوند، اما لوکوموتیوهای امروزی اغلب به شیوه‌ای «فشار کش» استفاده می‌شوند، جایی که موتور می‌تواند در جلو، عقب یا هر دو قطار باشد. قطارهای باری سنگین حتی ممکن است از آرایش «قدرت توزیع شده» استفاده کنند که در آن یک لوکوموتیو تکمیلی در وسط قطار قرار می گیرد و توسط لوکوموتیو پیشرو از راه دور کنترل می شود.

ماشین های ریلی

این فهرست وسعت محموله های تخصصی را که واگن های ریلی وظیفه جابجایی آن ها را بر عهده دارند، نشان می دهد. حتی یک خودروی جعبه‌ای ساده با درجه بالایی از پیچیدگی مکانیکی، از جمله سیستم‌های کوپلینگ، سیستم‌های ترمز، کامیون‌های زیر بار و موارد دیگر همراه است. همه این سیستم ها باید طوری مهندسی شوند که در مقابل سطوح بالای ارتعاش، شرایط آب و هوایی متنوع و غیره مقاومت کنند. در همین حال، OEM های راه آهن و اپراتورها در حال آزمایش با فناوری های پیشرفته تر هستند، این مقاله یک کاوش عالی ارائه می دهد:

 

انواع واگن های باری: مثال های کلیدی

واگن‌های جعبه‌ای متداول‌ترین نوع واگن باری هستند و می‌توانند انواع زیادی از محموله‌های پالت را به داخل حمل کنند.

ماشین‌های جعبه‌دار یخچالی برای حمل مواد غذایی فاسد شدنی ضروری هستند.

ماشین های قفسه ای برای حمل وسایل نقلیه خودرو. این قفسه ها می توانند تک سطحی یا چند سطحی باشند. برخی حتی دارای قفسه هایی با ارتفاع قابل تنظیم برای قرار دادن وسایل نقلیه بزرگتر بدون تعویض واگن های ریلی هستند.

ماشین‌های تخت فضای بیشتری نسبت به ماشین‌های جعبه‌ای دارند و می‌توان آنها را به‌طور انعطاف‌پذیر بارگیری کرد. تا زمانی که محموله حمل شده در معرض آب و هوا قرار گیرد مناسب هستند. کالاهای رایج حمل و نقل شامل کانتینرهای چندوجهی، تیرهای فولادی، ماشین آلات سنگین و لوله است.

ماشین‌های سنتر بیم (یک ماشین تخت تخصصی) به کالاهای بسته‌بندی اجازه می‌دهند که می‌توان آن‌ها را در امتداد دو طرف پرتو مرکزی بسته‌بندی کرد و یک مرکز ثقل قوی ایجاد کرد. الوار یا تخته دیواری نمونه هایی از انواع کالاهایی هستند که روی این خودروها حمل می شوند.

خودروهای هاپر در انواع سرپوشیده و بدون پوشش عرضه می شوند. برای حمل و نقل کالاهای فله خشک مانند غلات استفاده می شود، آنها را می توان از بالا بارگیری کرد و از پایین تخلیه کرد.

خودروهای مخزن برای حمل و نقل محصولات مایع مانند نفت یا مواد شیمیایی. این خودروها اغلب برای جلوگیری از جرقه و محدود کردن خطر آتش سوزی به ویژگی های ایمنی اضافی نیاز دارند.

اتومبیل های مسافری

سیستم‌های ریلی مسافری از قطارهای طولانی‌تر Amtrak گرفته تا واگن‌های کوچک محلی و سیستم‌های قطار شهری/سبک را شامل می‌شود. به طور کلی، این خودروها از سیستم های ایمنی پیچیده تری نسبت به حمل و نقل استفاده می کنند. به عنوان مثال، ترمزهای مکانیکی با سیستم های ترمز الکترومکانیکی جایگزین می شوند.

در حالی که عملکرد اصلی این خودروها یکسان است، قطارهای با سرعت بالاتر به سیستم های ایمنی قوی تری نیاز دارند، در حالی که قطارهای کوچکتر به خودروهایی با وزن سبک تر نیاز دارند. برخی از قطارها شامل واگن‌هایی با فضای داخلی تخصصی هستند، مانند واگن‌های خواب، واگن غذاخوری، و واگن‌های دیدبانی که نیازهای تجهیزات خود را دارند.

این مقاله عمق جالبی در مورد تاریخچه خودروهای سواری و چگونگی تکامل طراحی آنها در طول زمان ارائه می دهد.

تعمیر و نگهداری تجهیزات راه

لوکوموتیوها و واگن‌های ریلی تنها بخش کوچکی از زرادخانه تجهیزات مورد نیاز برای حفظ زیرساخت‌های ریلی هستند. مسیرها مایل‌ها از زمین‌های متنوع را پوشش می‌دهند و باید در یک سطح نگه داشته شوند، به طور محکم بر روی بالاست خوب بسته‌بندی شده (سنگ خرد شده که به عنوان بستر زیر خود استفاده می‌شود) و عاری از آوار نگه داشته شوند.

انجام موفقیت آمیز این وظایف تعمیر و نگهداری نیازمند تجهیزات تخصصی مانند:

پاک کننده های بالاست، دستگاهی برای حذف کثیفی و سایر آلودگی ها از بالاست. تمیز کردن بالاست به جلوگیری از نیاز به تعویض مداوم آن با سنگ خرد شده جدید کمک می کند.

زیر کاترها، یک ماشین سنگین ویژه برای برداشتن بالاست زیر مسیرها برای تسهیل تعمیر و نگهداری و تمیز کردن عمیق تر.

چرخ‌های ریلی وسیله‌ای هستند که ریل‌ها را برای حفظ سطح ریل، حذف تغییر شکل‌ها و صاف کردن خوردگی، خرد می‌کنند. سنگ زنی منظم که امکان فواصل طولانی تری بین تعویض ریل فراهم می کند.

تامپرها برای بسته بندی بالاست تا حد امکان محکم استفاده می شوند که به حفظ سطح بالاست، بسته بندی محکم برای جذب ضربه و جلوگیری از رشد شاخ و برگ در زیر مسیرها کمک می کند.

بیشتر بیاموزید

در اینجا می‌توانید درباره وضعیت فعلی صنعت ریلی بیشتر بخوانید.

ما در اینجا به برخی از روندهای اخیر حمل و نقل ریلی نگاهی می اندازیم.

TriStar مفتخر است که با تولید کنندگان تجهیزات ریلی در تمام دسته بندی های مورد بحث در بالا کار می کند. ما یک رویکرد مهندسی محور را به میز ارائه می کنیم و به مشتریان کمک می کنیم تا نکات مهم طراحی را برای طرح های ریل خود حل کنند. مواد خود روان کننده ما را در همه جا از تعمیر و نگهداری تجهیزات راه گرفته تا سکوهای ایستگاه بزرگترین سیستم مترو در کشور خواهید یافت.

در مقاله مفصلی که در زیر لینک شده است، نگاهی می اندازیم به این که چرا بلبرینگ ها و اجزای مشابه برای تجهیزات ریلی بسیار مهم هستند.





:: برچسب‌ها: بلبرینگ , صنعت , دستگاه بسته بندی , ماشین آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: